Začínám náš blog tématem, nad kterým přemýšlím celou dobu své práce. Jestli se dá vůbec určit a říct, jak má oblek sedět. Můj názor je, že u každého je to jinak, že vhodné délky, obvody a šíře jsou pro každého člověka specifické. V tomto článku popisuji svůj profesionální názor a zkušenost, a zároveň filozofii naší značky. Nesnažím se o určení dogmatu, právě proto, že každý oděv na míru by měl být originál. Proto popíšu, jak já vnímám správně sedící oblek. Nemohu si ale odpustit ukázat Vám pár konstrukčních chyb, které vídám u obleků dnes a denně. U konfekce toto není chybou, ale u obleku na míru ano. Právě tyto detaily by měly oblek na míru od konfekce odlišit a jsou ve výsledku mnohem důležitější pro celkový vzhled a chování obleku než délka rukávů. :-)
Jedná se o téma, o kterém se píše a bloguje na internetu asi nejvíce. Nemyslím si, že je na něj jasná odpověď. Můžeme se bavit o vyloženě konstrukčních vadách při tvorbě obleků a kabátů, ale to, jak má na Vás oblek vypadat, je věcí stylu a také Vaší postavy. Je úsměvné, jak často vidím články, ve kterých se na jednu stranu píše „vytvoříme Vám originál“ a o kousek níže se dočtete o tom, že rukáv od saka má být o 1 cm kratší než rukáv košile. I kdybychom chtěli zavádět nějakou uniformitu, tak je toto tvrzení špatně. Mělo by tam spíše stát, že rukáv je správně dlouhý, pokud při rovném postoji nepřesahuje délku saka, při pohybu se nehrne nahoru a při podání ruky jeho délka zůstane konzistentní k délce rukávu košile, který je opticky delší než rukáv od saka a společně s košilovým límcem tvoří kontrast k látce obleku. :-) Ani takto dlouhá věta ale nevystihuje to, jak má být rukáv správně udělaný.
Já osobně zastávám názor, že oblek má tři funkce: reprezentovat, tzn. vystihovat Vás, být funkčním oděvem a zároveň Vám dělat radost. Správně udělaný oblek v co největší míře skryje Vaše nedostatky, drží společnou linii s linií Vašeho těla a při nošení na Vás působí lehkým dojmem. Neomezuje Vás v pohybu, ani se při pohybu různě neshrnuje a netáhne. Oblek by měl na Vaší postavě splývat. Materiál by měl splývat i při pohybu či sezení a zároveň držet tvar. Neměl by být kompromisem mezi velikostí obleku a Vaším pohodlím. Měl by ve Vás při nošení vytvářet pocit výjimečnosti, měli byste se cítit lépe a zároveň seriózně a elegantně. Měl by doopravdy vyjadřovat Vaši osobnost. Neměl by se opotřebovávat při běžném pohybu, protože jak vložky, tak švy, má přišité ručně a materiál se při pohybu nenamáhá ve švech. Dobře udělaný oblek vyzdvihne Vaše silné stránky, podpoří Vás při práci a cítíte se v něm pohodlně, i když v něm po práci na chvíli posedíte doma nebo v baru. Toto jsou znaky správně udělaného obleku. Poznáte to tak, že je cítíte sami. Nikdo Vám nemusí říkat, že Vám to sedí a vypadáte dobře. Prostě se tak začnete cítit. Konstrukce jako taková by měla být samozřejmě vždy správně udělaná.
Bohužel se často setkávám s obleky na míru, které vykazují konstrukční chyby, které jsou vizuálně mnohem horší než špatná délka rukávů nebo nohavic. Vyloženě bijí do očí a často i na stejných obrázcích, na kterých někdo popisuje, jak má oblek vypadat. Uvedu pár příkladů a uvidíte, že Vám hned dojde, co jsem v tomto článku chtěl vystihnout.
Takto při sezení správně vypadají záda obleku a límec. Nikde se nic nehrne ani nestahuje, vedle průramků máte dostatek materiálu, který se natáhne, pokud chcete dát ruce před sebe.
A takto to vypadat nemá. Shrbená záda pod límcem při sezení. Límec saka nekopíruje linii s límcem od košile. Je to tím, že záda máte moc široká nebo úzká. Límec není tvarován na Váš krk, ale konfekčně. Máte úzká ramena. Nejčastější chyba u obleku na míru.
Správně vysoký sed u kalhot společně se správně umístěnou výškou kolen Vám zajistí, že se Vám při sezení nevyhrnou nohavice příliš nahoru. Koleno by mělo při sezení zůstat ve stejné výšce jako když stojíte. Zároveň se Vám příliš neshrnují kalhoty pod pasem.
A opět nedokonalá verze téhož. Klokaní uši pod pasovým límcem a vyhrnuté kalhoty při sezení. Špatný obvod pasu a tvarování pasového límce, špatná výška sedu a střihově špatně umístěná kolena. Sedět takto většinu dne, to bych obleky nenosil moc rád... U konfekce upravené na míru se toto úplně odstranit nedá. Oblek šitý na míru by se tomu ale měl vyhnout obloukem.
Pokud máte správně umístěnou výšku knoflíku od saka, tak vám při stání nezvýrazňuje případné bříško. Při sezení umožní obleku splynout a Vám opět pohodlné sezení při jednání nebo u práce s počítačem.
A zde třetí nejčastější chyba. Rozevírající se klopy při sezení a sako vyhrnuté nahoru. Čím je to způsobeno? Máte u obleku špatně umístěný pas, špatnou šíři přes prsa a délku klopy. Opravdu takto hodně je možné rozhodit sako jen tím, že máte špatně umístěnou výšku knoflíku.
Samozřejmě toto jsou jen nejčastější konstrukční chyby, které vadí u obleků mně osobně. Nebavím se zde o délce saka, to je na samostatný článek. Ve zkratce mohu jen doporučit – dávejte si pozor jen na to, abyste jej neměli krátké jako dámský kostýmek. :-) Jelikož oblek na míru by měl být vždy originálem dělaným ručně pro člověka, který jej bude nosit, tak i všechny detaily konstrukce jsou určené tak, aby vyhovovaly jemu. Prací krejčího by mělo být i to, aby oblek klientovi vyhovoval a zároveň vypadal dobře – nejen podle názoru krejčího, ale i dle názoru klienta a jeho okolí. O to se my zde snažíme u každého našeho oděvu. U Vašeho prvního obleku je to většinou převážně na nás. U druhého už uvidíte, že začnete oblek při nošení vnímat a chápat a pomůžete nám s tím sami. Proto působí obleky na lidech v Itálii o tolik lépe, protože Ital neřeší nejdříve látku nebo to, jak má dlouhé nohavice, ale řeší, zda se v obleku cítí uvolněně, jestli v něm může „dýchat“ a dovoluje mu elegantní pohyb. Až potom řeší vše ostatní.